Spring is here! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van milou schiks - WaarBenJij.nu Spring is here! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van milou schiks - WaarBenJij.nu

Spring is here!

Blijf op de hoogte en volg milou

02 September 2012 | Australië, Melbourne

Vrijdagmiddag, eindelijk weekend! Wat was ik daar aan toe zeg. Joke had ons een pizza-avond beloofd met haar drie kleinkinderen. Die kwamen na school dus gezellig naar ons toe. Voor de pizza moesten we 20 minuten heen en 20 terug rijden maar volgens Joke was dit de beste pizza ter wereld dus dat was het rijden wel waard. En ze had niet overdreven, er zat zoveel beleg op de pizza dat ze net zo dik waren als een american style pizza, maar ze hadden dus wel een normale dunne bodem. Echt bizar. Ik had een normaal formaat en ik had de grootste moeite om hem half op te krijgen. Ze hadden er ook nog een pizza bij met alleen kaas en heel veel knoflook , en zelfs die was om je vingers bij op te eten, yummm! Nou drie dagen laten aten we dus nogsteeds van die pizza’s.. haha. Dat word weer sporten! Ik weet niet of ik het al had verteld maar ik ben inmiddels begonnen met een beetje hardlopen hier, maar na de eerste keer liep ik drie dagen mank van de spierpijn. Wat een bergen hebben ze hier! Dat ben ik niet gewend hoor. En ik was natuurlijk verdwaald dus uiteindelijk heb ik drie kwartier berg op berg af hardgelopen op nieuwe schoenen zonder warming-up (hoezo had ik van tevoren niet door hoe dom dat is?..). Vanochtend ben ik weer geweest en het ging nu gelukkig iets beter, ik hoop dat mijn spieren kunnen wennen aan al die bergen.
Zaterdag zijn we met de trein naar Melbourne gegaan. De eerste lentedag is vandaag, eindelijk is er mooi weer in zicht! En het is een prachtige dag om de stad in te gaan, er is geen wolkje aan de lucht. Alleen de wind blijft toch wel frisjes helaas. Het openbaar vervoer is hier belachelijk goedkoop, we konden voor 3 dollar en 30 cent heel de dag van alle openbaar vervoer gebruik maken, ideaal! Wel hebben we heel wat beleefd in de trein… het is duidelijk dat ‘normale’ mensen hier niet met de trein gaan. Op de heenweg (het was 12u ’s middags) trokken we al de aandacht van een dronken kerel in de trein, die een sporttas met 4 liter wijn bij zich had. Nou is het hier verboden om te drinken in de trein dus blijkbaar hadden de conducteurs (die in overvloed aanwezig zijn) de politie gebeld. Ondertussen was de kerel in de trein zijn best aan het doen om verstaanbare woorden te produceren (waar hij deels in slaagde) en hij vertelde dat hij net 4000 dollar was verloren aan gokken. Maar dat was niet erg want hij had toch nog 20.000 in zijn tas. Dus… deze man is niet wijs dachten wij. Een paar haltes later stapte de politie in, drie man sterk, uitgerust met kogelvrije vesten en alles (blijkbaar is dat hier de standaard uitrusting, ik wil niet weten waarom..). Ze kwamen bij ons nog even informeren of de man tot overlast was, wij hadden er niet zo veel problemen mee, we vonden het eigenlijk wel grappig. Maar de politie dacht er anders over en wilde de man de trein uit hebben. Deze kregen ze uiteindelijk zelfs zo ver dat hij ging huilen maar hij is wel uitgestapt (en waarschijnlijk bij de volgende trein gewoon weer ingestapt). Oke, dat was dus onze eerste treinervaring. Na een uur en een kwartier stonden we in Melbourne, op Federation Square. Daar was volop straattheater bezig. Iets wat typisch is voor Melbourne blijkbaar, straattheater en straatmuzikanten op iedere straathoek tot diep in de nacht. Dat is echt geweldig, het maakt een stad zoveel gezelliger!
In Melbourne hebben ze voor de toeristen een gratis tram rijden waarmee we naar de Eureka tower zijn gegaan. Dit is het hoogste viewing platform en heeft de snelste lift van de zuidelijke hemisfeer. Op de top was een glazen box (incl. glazen vloer) die het gebouw uitschoof, over the edge. Natuurlijk moest je daar extra voor betalen en we vonden het er niet spectaculair genoeg uitzien om daarin te gaan. Je mocht er nieteens foto’s maken en het uitzicht was hetzelfde vanaf het punt waar je wel gewoon mocht komen met je entreekaartje. Vanaf daar hebben we dus heel Melbourne kunnen zien, het was prachtig helder weer en we hebben ons helemaal uitgeleefd met foto’s maken. Zo erg dat Stephans camera al leeg was en de mijne bijna, terwijl we ’s avonds nog naar t footy gingen! Gelukkig heeft die van mij het tot na de wedstrijd volgehouden. Toen we de Eureka Towel gezien hadden gingen we even kijken bij het aquarium, maar we besloten daar nog niet in te gaan om wat geld te besparen. Helaas is alles hier veel veel duurder dan bij ons. Vooral supermarkten. Het werd al wat later en de wind was nogal koud, dus we besloten om het rondje af te maken met de city tram, onderweg werden er leuke dingen verteld over de plaatsen waar we langs reden. Helaas snapte wij het systeem van de tram niet helemaal en hebben we maar de helft van het rondje gezien. Na een 4-sterren maaltijd bij de Burger King zochten we Tony op in de stad, die ging gezellig mee naar de wedstrijd. We hadden geen stoelnummer, alleen een vak en we zaten dus tussen fans van beide teams. De meesten waren echter voor Collingwood, Essendon schijnt een beetje de underdog te zijn van het aussie football. Ik vond het best leuk om de wedstrijd te kijken, het is erg grappig om te zien hoe de mannen elkaar heel de wedstrijd lang lopen te duwen, trekken en tackelen. Zelf wanneer de bal nieteens in de buurt is. Ik heb nu een beetje een globaal idee van de regels van het spel, Carl had ons al van tevoren wat basisdingen uitgelegd en Tony probeerde onze vragen tijdens de wedstrijd te beantwoorden, voor zo ver hij de regels zelf snapte. Na de wedstrijd (die Collingwood uiteraard heeft gewonnen) ben ik nog even met Stephan de stad in geweest op zoek naar het nachtleven. De clubs zitten hier nogal verstopt, omdat de meesten op de eerste verdieping zaten. We wisten dus niet echt waar we moesten zijn dus we besloten om maar gewoon wat rond te lopen. Er was nog leven genoeg in de stad. We zijn door China Town gelopen, dat was erg leuk om te zien. Ik heb nog nooit zoveel winkels gezien met nutteloze frutseltjes en beeldjes die ik allemaal wil hebben. En Hello Kitty knuffels van een halve meter! Hoe vet is dat! Ik moest me beheersen om niet alles van Hello Kitty te kopen, gelukkig was het niet te betalen :)
We zijn vervolgens weer op de trein naar huis gestapt rond 12u. Dat uitgaan doen we wel een keer als we wat aussies hebben leren kennen die weten waar we moesten zijn. In deze trein hebben we ons weer kostelijk vermaakt. Het begon al met de gothics op het perron, om de een of andere reden denken de jongeren hier allemaal dat nagellak, sierraden en skinny jeans hip zijn voor jongens en dit dragen ze dan ook allemaal. Nou zijn de jongens met een skateboard onder hun arm nog niet zo erg, afgezien van de Justin Bieber kapsels, maar de gothics zijn volledig over de top, zo heb ik ze in Nederland nog niet vaak gezien. Compleet met donkerpaarse lippenstift (en we praten hier nogsteeds over jongens..). Eenmaal in de trein werden we gespot door een jongen met blauwe oogschaduw en uiteraard ook nagellak, met een zakdoek om zn hoofd geknoopt. Toen hij de trein uit was gestapt kwam hij zelfs nog naar binnen rennen om ons zijn gouden gangsterketting te laten zien, dus… Misschien hebben ze gewoon undercover entertainment op de trein waar wij niks vanaf weten. Of we zaten in een candid camera programma ofzo. De man die de jongen vergezelde woog denk ik 200 kilo en het verbaasde met dat hij nog op eigen kracht de trein uit kon lopen. Nou is overgewicht hier sowieso een redelijk groot probleem volgens mij, maar deze man overtrof alles. Iets later kwamen er drie jongeren met skateboards in de trein die in een half verstaanbaar Australisch dialect een gesprek begonnen met Stephan. Een van de jongens begroette hem met een high five toen ze de trein in kwamen alsof Stephan zijn beste mattie was. Anyway, ze hadden geen kaartje dus een halte later waren ze weer weg. Toen kwam de politie weer drie man sterk de trein in. Blijkbaar kwamen ze voor het meisje dat een halte eerder al de trein uit was gewerkt omdat ze te bezopen was om ín het zakje te kotsen in plaats van ernaast. Dus toen gingen ze maar kaartjes controleren, omdat ze niks anders te doen hadden. Nou, tegen die tijd waren wij weer in Frankston en zijn we lekker gaan slapen. Wat een belevenissen hier met het openbaar vervoer.. Ik heb in Nederland nog nooit 1 politieman in de trein gezien en hier zie je er 6 op een dag. Dat belooft nog wat voor de komende tijd, hihi. Ik hou jullie op de hoogte! Foto’s volgen via mijn facebook.

  • 02 September 2012 - 12:02

    Irma:

    Hoi milou.
    herman en ik hebben vanmorgen heerlijk genoten van je mooie avontuur in Melbourne.
    Groetjessss irma en papa

  • 02 September 2012 - 12:02

    Irma:

    Hoi milou.
    herman en ik hebben vanmorgen heerlijk genoten van je mooie avontuur in Melbourne.
    Groetjessss irma en papa

  • 02 September 2012 - 20:25

    Marian Gerritsen:

    Hoi Milou,
    Hardlopen is n mooie bezigheid, volhouden wa.
    Hier was t dit weekend dijkensport en heb mijn eerste 10 km in wedstrijdvorm gelopen.
    Kicken, volgend jaar samen?????????
    Fijne week en tot je volgend mooi verhaal.

  • 02 September 2012 - 20:25

    Marian Gerritsen:

    Hoi Milou,
    Hardlopen is n mooie bezigheid, volhouden wa.
    Hier was t dit weekend dijkensport en heb mijn eerste 10 km in wedstrijdvorm gelopen.
    Kicken, volgend jaar samen?????????
    Fijne week en tot je volgend mooi verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Stage Melbourne

Recente Reisverslagen:

12 Februari 2013

My last blog: Brisbane, Singapore, home!

03 Februari 2013

Cairns to Brisbane

28 Januari 2013

Queenstown to Cairns

19 Januari 2013

Murchison to Franz Josef

18 Januari 2013

Abel Tasman
milou

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 7998

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 08 Februari 2013

Stage Melbourne

Landen bezocht: